Endüstriye Geçiş
Ankara ve İstanbul’da işlerini geliştiren Vehbi Koç, Türk halkının ihtiyacını karşılayacak bazı malların üretimi için yerli bilgi ve teknolojinin yetersizliğini göz önünde bulundurarak dış bağlantılar kurar. Bu dönemde lisans anlaşmalarıyla bilgi ve teknoloji açığını kapatacak girişimleri üstlenir.
Türkiye Cumhuriyeti’nin benimsediği endüstrileşme ilkesine uygun olarak, 1940’ların sonuna doğru imalata yönelim başlar. Vehbi Koç, General Electric firmasıyla iş birliği yaparak ilk ampul fabrikasını kurar. Bu fabrika sayesinde hem Türk halkının ihtiyacı karşılanır, hem de Vehbi Koç’un dış ülkelerle olan ilişkileri ile farklı alanlarda bilgi akışı hızlanır.
50’li yıllar, Türkiye’de yerli imalatın hızla geliştiği yıllardır. Koç Topluluğu, bu dönemde üretim şirketleri yatırımlarına başlar ve üretimi tamamlanmış ürünlerin dağıtımını sağlamak için ülkenin birçok bölgesinde ticaret şirketleri kurar.
Koç Topluluğu’nun gelişimi ve ulusal ekonomiye katkısı, ülkemizin endüstrileşme ve kalkınma çabaları açısından atılan en önemli adımlardan biri olur.
Bu adımlar, uluslararası şirketlerle kurulan ortaklıklar veya alınan teknik yardımlarla Türkiye’deki; ilk otomobil, ilk traktör, ilk kamyon, ilk ampul, ilk buzdolabı, ilk çamaşır makinesi, ilk şofben, ilk kompresör, ilk LPG gazı, ilk camyünü, ilk motor bloku ve ilk kablo fabrikası kurulur. Böylece, lisans anlaşmalarıyla bilgi ve teknolojik aktarım kısmen yabancı ortaklıklara dönüşür. Fiat ile ortak kurulan Tofaş, Siemens ile ortak kurulan Türk Siemens, Magneti Marelli ile ortak kurulan Mako ve Ford ile ortaklığa dönüştürülen Ford-Otosan iş birliği bu anlaşmaların ürünleridir. Bu ortaklıklar ve lisans anlaşmaları sayesinde bilgi, teknoloji ve yeni bilgi aktarım unsurları daha uzun ömürlü iş birliklerine dönüşür.
Bir taraftan bu türden ortaklıklar geliştirilirken, diğer yandan çeşitli lisans anlaşmaları yapılarak teknolojik açıkların kapatılması için üstün bir çaba gösterilir.
1960’lı yıllardan sonra yeni ürün grupları ve çeşitlerinin de eklenmesiyle, Koç Topluluğu kuruluşlarının imalat alanları önemli ölçüde genişler. Topluluk, zirai aletlerden mensucata, çeşitli büro malzemelerinden ısıtma teçhizatına, radyo ve televizyon alıcılarından buzdolabı, çamaşır makinesi ve elektrik süpürgesi gibi ev aletlerine, ocak, fırın, camyünü, kazan, radyatör ve likit petrol gazından, iki, üç ve dört tekerlekli taşıt yapımına ve otomotiv yan sanayi kuruluşlarına, gıda sanayiinden zincir mağazalarına, turizm, finans ve sigortacılık hizmetlerine kadar yaygın bir alanda faaliyet gösterir.
Türkiye’nin ilk yerli otomobili Anadol’dan sonra ülkenin ekonomik gelişimi hızlanır ve Koç Topluluğu; Murat, Tempra, Ford Taunus ve Ford Escort’un üretimine başlar.
1973 yılında otomotiv sanayi için çeşitli dökümler yapabilecek Döktaş Fabrikası faaliyete geçer, 1977 yılında Ardem, Tekersan, Endiksan, Kimkat, Eko, Sedko, Takosan, Tekiz ve Tarko adlarıyla 9 kuruluş daha Koç Topluluğu’na katılır.
1979’da özel sektörün en büyük ağır sanayi tesisi olarak yapılan Asil Çelik, kur garantisinin kaldırılması sonucu 1982 yılında devlete devredilir, aynı yıl Peugeot ticari araç üreten Karsan üretime başlar. Her çeşit sinai, tıbbi ve gaz üretimi yapan Birleşik Oksijen Sanayi Gebze’de, treyler üretimi yapan İstanbul Fruehauf ise Sakarya’da devreye girer.
1986’da Ford-Otosan İnönü’de dizel motor üretimine başlanır ve Türkiye’de otomotiv alanında bir ilke daha imza atılır. Koç Topluluğu aynı yıl, American Express Company ile ortak kurduğu Koç-Amerikan Bankası Koçbank ile ekonomi alanında da faaliyet göstermeye başlar.
1997’de süt ve sütlü ürünler konusunda Türkiye’nin en eski ve en köklü kuruluşu olan SEK şirketi satın alınır.
2001’de Türk Otomotiv sektöründe bir kerede yapılmış en büyük yatırım olan Ford Otosan Kocaeli Fabrikası hizmete girer.
2006’da Türk bankacılık tarihinin en büyük birleşmesi olarak değerlendirilen Koçbank-Yapı Kredi birleşmesi gerçekleşir. Aynı yıl Koç Topluluğu, Türkiye'nin en büyük sanayi kuruluşu olan Tüpraş'ı bünyesine katar.
2011’de Afrika’nın en büyük beyaz eşya üreticisi Defy Appliances satın alınır. 2020 yılında ise Arçelik ve TATA ortaklığıyla Hindistan'da Beko Voltas Şirketi kurulur ve Hindistan pazarı için buzdolablı üretimine başlanır.